Ruutia ja rautaa -blogi

23.10.2016

   
   
 

Vaimentimen valinta

Äänenvaimennin on todellakin löytänyt paikkansa suomalaisen metsästäjän aseen suulta. Hirvikoiramiehet suojelevat sen avulla koiriensa korvia, ja tarkkaan ampujat puolestaan etsivät sitä viimeistä milliä kasan koossa vaimentimen avulla.

Vaimentimesta onkin parhaimmillaan monenlaista hyötyä. Pahimmillaan se puolestaan on vain ylimääräinen vaiva ja taakka piipun nokassa. Miten sitten välttää tilanne, jossa investoinnista on tullut vain pelkkää pettymystä ja haittaa?

Ensimmäisenä vaimentimen ostajan kannattaa muistaa se että vaimentimen käyttökelpoisuuden yhtälössä on monta muuttujaa. Paino, koko, vaimennusteho ja laukausten kesto ovat ne tärkeimmät parametrit joita kannattaa valintatilanteessa puntaroida.

Toinen perustavaa laatua oleva sääntö on, että isompi on yleensä parempi. Ei todellakaan aina, mutta tarkoitus onkin sanoa että varsinkin isompikaliiperiset aseet vain yksinkertaisesti tarvitsevat isomman vaimentimen jotta edes jonkinlainen vaimennusteho on mahdollista.

Asia on looginen kun pysähtyy hetken miettimään mihin kiväärin äänenvaimentimen teho perustuu. Prosessina kyseessä on yksinkertaisesti ruutikaasujen nopeuden hidastamisesta. Vaimennin ei siis ole mikään äänenkaappari, vaan puhtaasti kaasujarru. Siksi on myös helppo päätellä että mitä enemmän ruutikaasuja piipussa vaeltaa, sitä enemmän vaimentimelta vaaditaan tilavuutta. Vielä kun todetaan että isompi kaliiperi tuottaa aina enemmän kaasuja on yhtälö valmis.

Vaimenninteknologiaan liittyy aina myös paljon liikesalaisuuksia ja siksi kuluttajalle asti ei aina kantaudu kaikki päätöstä helpottavat faktat. Yksi aihe, josta koko ajan taitetaan peistä, on vaimennustehon mittaus ja määritelmä. Pelkkä ilmoitettu piikkimelun vaimennus ei kerro koko totuutta, vaan vaimentimissa on eroja esimerkiksi etuviistossa esiintyvän melun vaimennuksessa. Tämä riippuu vaimentimen rakenteesta. Ei voi siis suoraan sanoa että vaimennin suojelee hyvin myös koiran korvia jos se ampujan korvan kohdalla vaikuttaa tehokkaalta. Loogistahan myös on että vaimentimen etupuolella vaimennusteho on yleensä heikoin, piipunsuusta kun purkautuu ääntä ja kaasuja juuri sinne suuntaan.

Mutta, lähdetäänpä purkamaan valintakriteerejä.

Käyttötarkoitus. Mieti huolella mikä on pääasiallinen käyttötarkoituksesi. Jaa vaimentimet kahteen kategoriaan, metsästysvaimentimiin ja ratavaimentimiin. Radalla ampuessasi kuljetettavuudella ei ole niin iso rooli, vaan voit kasvattaa vaimentimen tilavuutta saavuttaaksesi paremman tehon. Samalla voit kiinnittää huomiota vaimentimen rakenteeseen ja materiaaleihin. Ratakäytössä laukausmäärät kerralla ovat korkeammat joten vaimennin myös lämpenee enemmän. Metsästäessä puolestaan teho/paino-suhde korostuu koska aseen käsiteltävyys vaimentimen kanssa on tärkeämpää. Vaimennin ei saisi esimerkiksi tehdä aseesta liian etupainoista, tai pitkää. Siksi esimerkiksi norjalaiselta A-Teciltä löytyy erikseen Carbon- ja Hertz-mallisarjat.

Koko. Koko on tärkeä asia vaimentimessa mutta älä erehdy arvioimaan vaimentimia vain pelkän koon perusteella. Kuten todettua, iso on usein parempi mutta ei aina. Pieni voi puolestaan olla tehokas mutta usein ei. Muut tekijät vaikuttavat asiaan myös. Yleensä asia riippuu enemmän vaimentimen sisäosien rakenteesta, erityisesti siitä millä taajuusalueella vaimennin on tehokkaimmillaan. Esimerkiksi A-Tecin vaimentimissa korostetaan normaalia enemmän juuri vaimennustehoa koko taajuusalueella, ja siksi niiden vaimennusteho on usein kilpailijoita parempi juuri ratkaisevilla yli 3500 dB taajuuksilla. Kerrataan silti vielä: Vaimentimessa on oltava riittävä tilavuus jotta optimaalinen vaimennusteho saavutetaan mutta sisäosien innovaatioilla saadaan tilavuudesta paras teho irti.

Paino. Paino on usein se asia jossa suomalainen ei säästä. Painolla ajatellaan usein olevan vaikutusta myös vaimentimen kestävyyteen. Tottahan se on että esimerkiksi teräsvaimennin kestää enemmän mutta kuinka usein normaali metsästäjä tarvitsee sotilastason kestävyyttä? Alumiini on vakiinnuttanut asemansa metsästysvaimentimien materiaalina koska siitä on saatavissa suhteellisen edullisiakin versioita. Kalliimmilla materiaaleilla, kuten titaanilla ja hiilikuidulla, saadaan aikaan painonsäästöä ja esimerkiksi metsästysvaimentimessa, jolla ammutaan kerrallaan 1-3 laukausta, voidaan hyvin käyttää näitä ”hienompia” materiaaleja jotta teho/paino-suhdetta saadaan paremmaksi.

Pituus. Pituus on se suure millä yleisimmin vaimentimen teho mitataan. Siksi ei ole ihan sama kuinka pitkän vaimentimen aseesi nokkaan valitset. Tärkein asia pituuden suhteen on se, kuinka paljon sitä on piipun etupuolella. Nyrkkisääntönä voi sanoa että tyypillinen kotimainen metsästyskaliiperi eli .308 Win tai 6,5x55 tarvitsee piipun eteen vähintään 10 cm vaimentimen kammiota toimiakseen parhaalla tavalla. Isommissa kaliipereissa, .30-06:sta lähtien ja varsinkin kunnon hirviväljässä eli 9,3x62:ssa tarvitaan piipun edessä jo 15 cm kammiota jotta voidaan päästä parhaaseen vaimennustehoon. Kaliiperi siis vaikuttaa vaimennustehoon paljon. Kyse on siitä että piipun suusta puskevalla kaasulla täytyy olla riittävästi tilaa purkautua ennen vaimentimen suuaukkoa, muuten se jatkaa hidastumatta vaimentimesta ulkoilmaan. Samallahan se tarkoittaa että kaasut eivät hidastu eli ääni ei vaimene. Kaasun määrä ratkaisee siis vaimentimen etukammion optimaalisen tilavuuden.

Vaimentimen tilavuutta voidaan suurentaa luonnollisesti valitsemalla ns. teleskooppivaimennin eli malli jossa vaimentimessa on kaksi isompaa osaa. Teleskooppimallissa on takakammio joka tulee piipun päälle jatkaen vaimentimen pituutta piipunsuusta taaksepäin. Näin vaimentimen tehoa saadaan kasvatettua, toki samalla kasvaa painokin. Ratavaimentimeksi suositellaan aina teleskooppimallia juuri isomman tilavuuden vuoksi.

Vaimentimesi pituutta miettiessä hahmottele siis kuinka paljon ja kuinka nopeita ruutikaasuja  käyttämäsi kaliiperi tuottaa. 6,5x55 on helpoin vaimenettava suhteellisen hitaiden kaasujen vuoksi, .308 Win myös suhteellisen helppo mutta samalla vaimentimella näiden välillä on jo muutaman desibelin ero. Isot magnumkaliiperit puolestaan vaativat jo kaiken mahdollisen pituuden piipun eteen ja lisäksi kunnolla tilavuutta myös takakammiolta.

Halkaisija. Toinen tilavuuteen vaikuttava muuttuja on luonnollisesti vaimentimen halkaisija, tehoa etsiessä sitäkin voidaan kasvattaa mutta ei liikaa jotta se musta mötikkä ei vilku hirvikiikarin näkökentässä liikaa pienimmillä suurennuksilla. Eli tässäkin muuttujassa on se kultainen keskitie. Vaimentimen ohentaminen vaikuttaa negatiivisesti tilavuuteen eli tehoon, halkaisijan kasvattaminen puolestaan tekee vaimentimesta erityisesti metsästyskäytössä kömpelömmän ja tähtäystä enemmän haittaavan. Norjalainen A-Tec on esimerkiksi tehnyt erityisen MegaHertz-sarjan juuri isokaliiperisiin ratakivääreihin kasvattamalla vaimentimen halkaisijan 49,5 millimetristä 64 milliin. Tällä toimella vaimentimen vaimennusteho kasvaa .308 Winillä noin 4 desibeliä. Vastaavasti heiltä löytyy MilliHertz jossa halkaisijaa on pienennetty normaalista 10 millillä 39,5 milliin. Tämä toimenpide pudottaa vaimennustehon verrattuna vastaavanpituiseen 150Hertziin jopa 6 dB .308 Win-kaliiperissa.

Eli, vaimentimen valinta on siis monen osan summa. Pituus on ensimmäinen suure, ja se valitaan kaliiperin perusteella. Jos haluat tinkiä pituudesta, huomioi että sillä on vaikutuksensa vaimennustehoon. Vastaavasti se tekee aseen kätevämmäksi. Piipun lyhentämisellä on usein negatiivisia vaikutuksia, huonosti tehtynä. Ns. vakiokaliiperit ja esimerkiksi vielä 9,3x62 voidaan vielä lyhentää 50 cm tienoille mutta lyhennys pitää tehdä huolella. Piipun sisämitta vaihtelee ja asiansa osaava aseseppä yleensä tulkkaa piipun ja katkaisee sen tiukimmasta kohtaa. Jos lyhennys tehdään vahingossa väljimmästä paikasta, samalla viedään aseen tarkkuus. Asia jolla on monta vaimenninasennusta pilattu.

Sopiva balanssi vaimentimen pituuden ja vaimennustehon välillä löytyy esimerkiksi A-Tec 87 Hertzillä. Se soveltuu hyvin hirviaseisiin koska se jatkaa asetta 87 mm. Painoa vaimentimella on vain 306 grammaa ja sen teho on .308 Winillä mitattuna 22 dB. Hertz 87 käy vielä 9,3x62:seenkin mutta toki sen vaimennusteho jo pienenee tästä. Hertz87 on siis malliston ”kätevin” vaimennin.

Jos etsit optimaalisinta vaimennustehoa .308 Winiin, valintasi voisi olla vaikka 150Hertz. Se jatkaa asetta 150 mm ja siinä on 80 mm takakammio, sama kuin 87Hertzissä. Piipun edessä on kuitenkin jo 15 cm etukammiota joten vaimentimen tehon pitäisi riittää hyvin isommallekin kaliiperille. Painoa on 398 grammaa ja vaimennusteho .308 Winillä 32 dB.

Hertzeillä pärjää siis hienosti myös radalla, ne ovat tehty laadukkaasta alumiinista.       

Jos puolestasi etsit kevyttä metsästysvaimenninta, niin silloin kannattaa kääntää katse hiilikuituisiin Carbon-malleihin. Hiilikuitu ei pelkästään kevennä vaimenninta, vaan sen vaikutus vaimennustehoon korkeammilla taajuuksilla on pystytty helposti osoittamaan puolueettomissa testeissä. Hiilikuituvaimentimen ääni on pehmeämpi tussahdus kuin metallivaimentimilla.

Carbon01 on malli joka riittää .308 Win ja 6,5x55 kaliipereille hyvin. Se jatkaa asetta 115 mm ja senkin takakammiolla on mittaa 80 mm. Painoa on 280 grammaa ja vaimennusteho .308 Winillä 24 dB. Tässä siis vaimennin jos etsit kaikkein keveintä metsästysvaimenninta standardikaliipereihin ilman vaimennustehon liiallista pudotusta.

Jos etsit parempaa vaimennustehoa ilman liiallista painonnousua, niin valintasi on Carbon02. Se on malliston ”perusmalli” ja se jatkaa asetta 155 mm. Etukammion mitta riittää siis jo isommillekin kaliipereille. Painoa on 320 grammaa ja vaimennusteho nousee isomman etukammion ansiosta 30 desibeliin.

Magnum-kaliiperien kevyt tehovaimennin on puolestaan Carbon03. Se jatkaa asetta saman 155 mm kuin Carbon02 mutta sen tehoa on nostettu isommalla takakammiolla. Kammion mitta on nyt 80 mm sijasta 120 mm.  Näin isommalla määrällä ruutikaasua on enemmän tilaa purkautua. Painoa on 380 grammaa ja vaimennusteho järeällä .300 Win Magillakin hyvä 25 dB. Standardikaliipereilla voidaan päästä jo 34-35 dB luokkaan.

Mieti siis omat painotuksesi, tunnista alueet missä mahdollisesti hyväksyt kompromissin (Oli se sitten teho, pituus tai paino) ja tee sen pohjalta valintasi. Näillä eväillä on siis hyvä mennä metsään!