Ruutia ja rautaa -blogi

23.5.2016

 

Blaser F-Klinikka. Hyvä tulevaisuus haulikollesi.

Nykymaailmassa tuotteiden elinkaari korostuu koko ajan. Kuluttajat haluavat tehdä järkeviä ja samalla kauaskantoisia ratkaisuja. Motiivina saattaa olla luonnon säästäminen tai sitten puhtaasti parhaan hyöty-panos-suhteen etsiminen hankinnalleen.

Laadukkaasti rakennettujen tuotteiden kohdalla on luonnollista että niiden elinkaaret ovat pidempiä kuin tuotteiden joiden tuotannossa tärkeintä ovat isot tuotantomäärät ja matalat kustannukset. Tästä kertoo usein esimerkiksi tällaisille tuotteille myönnettävät takuut.  Jo pelkästään tuotannossa käytettävä mittatarkkuus saattaa vaikuttaa siihen miten tuote käytössä kuluu. Jos väljyyttä on jo tuotantolinjalta lähdettäessä, voidaan olettaa että kulumisen myötä toleranssit kasvavat nopeasti.

Koko se filosofia jolla esimerkiksi Blaserin haulikot rakennetaan kertoo hyvin ainutlaatuisesta laatuajattelusta. Jos esimerkiksi F3:n eri yksilöiden piiput käyvät suoraan ristiin ilman sovittamista, kertoo se myös siitä että tuotannossa käytettävien toleranssien täytyy olla todellakin huippuluokaa. Normaalille kuluttajalle se isompi hyöty tästä on ase jonka jokainen yksityiskohta on tehty tarkkuudella joka huokuu puhtaasti laatua. Omistaja voi olettaa että laatuase palvelee vielä 30 vuoden päästäkin.

Joskus voi kuitenkin käydä niin että jokin menee vikaan. Joskus hyvä tavoite voi kääntyä jopa haitaksi. Näin kävi esimerkiksi ensimmäisille Blaser F3-haulikoille joiden sulkuharkon kulman toleranssi oli jopa liian pieni. Kun ase saapui markkinoille, joidenkin ensimmäisten yksilöiden kohdalla havaittiin jopa liiallista jäykkyyttä. No, vika luonnollisesti korjattiin ja alun haasteiden jälkeen kyseisen osan mitoitusta muutettiin juuri sen riittävän hivenen ettei vika enää toistu.

Luottamus on tärkeä asia ja se saavutetaan yleensä toiminnan kautta. Nyt kun markkinoille on saapumassa uusi malli, Blaserille uuteen hintaluokkaan, maahantuojana NorDis haluaa varmistaa että luottamus lähtee rakentumaan heti ensimmäisiltä metreiltä asti oikealla tavalla.

Koska F16:a luvataan sama 10 vuoden takuu kuin F3:lle, odotusarvo laadun suhteen on luonnollisesti korkea. Tehtaan myöntämän valmistusvirhe- ja materiaalitakuun lisäksi maahantuoja haluaa että heti lähdössä omistajan ja aseen suhde lähtee oikealle polulle. Hyvällekin haulikolle hyvä huolenpito on tärkeää joten aseen huolloista kannattaa pitää kiinni heti uudesta lähtien.

Siksi NorDis on nyt perustanut uuden palvelun nimeltä F-Klinikka. Kuten klinikoilla yleensäkin, täälläkin pidetään huoli hyvinvoinnista. Tällä kertaa Sinun Blaser-haulikkosi hyvinvoinnista.

Klinikan ydin on siinä että jatkossa Blaser-haulikoiden huoltopalvelut saa isommissakin asioissa Suomesta, eli aseseppä Hannu Korhoselta Kajaanin Ase-ja Optiikkahuollosta. Hannu on maahantuojan valtuuttama Blaser-aseseppä, ja palannut juuri Saksasta saamasta lisäkoulutusta Blaser-haulikoiden huollosta. Hän on siis jatkossa klinikan johtava tohtori.

Toinen palvelun kulmakivi on siinä että jokainen uusi Blaser-haulikko saa ostohetkellä mukaansa lisäturvan. Kun asiakas ostaa uuden Blaser F16-haulikon, mukaan tulee yksi ilmainen käynti F-Klinikalla kahden vuoden kuluessa ostopäivästä.

Jippona on se, että vaikka kyseessä on perushuollosta, F-Klinikka käytännössä laajentaa aseiden takuuta. Valmistajan antama takuu kattaa valmistus-ja materiaaliviat, F-Klinikan huoltojen yhteydessä vaihdetaan myös mahdollisista käytön seurauksena syntyneistä kulumista kärsineet osat veloituksetta.

F3:n ostajalle myönnetään vastaava yksi veloitukseton huolto kahden vuoden sisällä ostopäivästä. Lisäksi F3:sen omistaja saa ensimmäisen huollon yhteydessä lahjakortin joka oikeuttaa 50 % alennukseen toisesta huollosta. Lahjakortti on voimassa yhden vuoden sen myöntämishetkestä. Vaikka tästä toisesta huollosta joutuukin puolet maksamaan, se koskee vain työtä. Osat ovat edelleen aseen omistajalle ilmaisia tämänkin huollon yhteydessä. Näin F3 lisäturva kattaa siis käytännössä kolme vuotta ostohetkestä.

F-Klinikka sisältää myös lisälupauksia. Koska monelle ratakausi tai kesken oleva metsästyskausi ovat ajoituksen kannalta krittisiä, kaikkiin Blaser-haulikoiden huoltoihin ja korjauksiin liittyy jatkossa seuraava lupaus: Mikäli asetta ei luovuteta rahdinkuljettajalle takaisin kuljetettavaksi korjauksesta viiden (5) arkipäivän kuluessa sen vastaanottamisesta, on asiakas oikeutettu 50 € arvoiseen korvaukseen. Korvaus suoritetaan Nordis-tuotteina. Mikäli aseen palautus kestää enemmän kuin 10vrk aseen vastaanottamisesta on asiakas oikeutettu sijaisaseeseen korjauksen ajaksi. Näin pyritään takaamaan se ettei kausi katkea liian pitkäksi aikaa.

Kaiken lisäksi rahdit näihin veloituksettomiin huoltoihin ja takuukorjauksiin ovat asiakkaalle ilmaiset.

”Tohtori” Korhoseen kannattaa luonnollisesti olla yhteydessä ennen aseensa huoltoon lähettämistä, varmistaakseen että hän on klinikallaan juuri tuona ajankohtana.

Blaser F-Klinikka siis todellakin turvaa hyvän tulevaisuuden Blaser-haulikollesi!

Yhteystiedot:

Hannu Korhonen

Ase- ja Optiikkahuolto H. Korhonen

Puhelin: 0405354134

Sähköposti: ase.optiikkahuolto@kajaani.net