Ruutia ja rautaa -blogi

8.3.2016

 

Blaser F3 ja F16

Blaserin kokemus taittopiippuaseista kiteytyy hyvin myös Blaser F3-haulikossa. Horst Blaserin määrittelemän  perusideologian kulmakivet, innovatiivisuus, turvallisuus ja laatu näkyvät myös F3:ssa. Nyt IWA:ssa Blaser julkaisi samaa polkua tallaavan uuden mallin, F16:n.

Jos katsotaan ensin historiaan niin Baserin laatu näkyi ensimmäisissä Suomeen saapuneissa F3:ssa jopa niin hyvin että ensimmäisen 12 aseen sulun toleranssit olivat niin tiukat että aseet tuntuivat kankeilta. Palautteen perusteella aseet luonnollisesti korjattiin ja seuraavissa erissä sulkuharkon kulma olikin jo hivenen väljempi. Saksalaisiin aseisiin tottuneille voi vakuuttaa että toleranssit ovat edelleen kohdallaan ja lippulaivana pidettävä F3 sulkeutuu kuin se legendaarinen kassakaapin ovi. 

Jotta käsitys Blaserin laadusta pääsisi kunnolla esiin, panostaa NorDis tänä vuonna Blaserin haulikoiden jälkimarkkinointiin huolella. Tänä päivänä aseita ei tarvitse enää välttämättä lähettää Saksaan asti huollettavaksi, vaan Kajaanissa toimiva Ase- ja Optiikkahuolto Hannu Korhonen  hoitaa ensisijaisesti kaikki Blaserien huollot maahantuojan valtuuttamana. Hän on tehtaan kouluttama mies joten aseiden erityispiirtet ovat tutut. 

Jälkimarkkinoinnin kampanjoihin palataan paremmin huhtikuussa, kun ratakausi pyörähtää täysillä käyntiin. Joka tapauksessa Blaserit tulevat näkymään entistä vahvemmin kiekkoradoilla sillä NorDis on perustanut Blaser F3 Teamin jossa ampuu useita suomalaisen kiekkoammunnan nimiä. Näin päästään samalle viivalle USA:n ja Euroopan kanssa, heillähän Blaserin tallissa on jo kauan ampuneet sellaiset huippunimet kuin Bill McGuire (USA) ja John Bidwell (GB). Kotimaisista nimistä voisi mainita Lauri Leskisen joka pitää tällä hetkellä hallussaan myös skeetin SE-tulosta (125/125 kiekkoa).

Tiimikin esitellään paremmin myöhemmin, mutta tässä kohtaa voidaan kertoa se että lähes kaikki kotimaisen kiekkoammunnan lajit ovat edustettuina ja tiimi ampuu Blaser F3:sen eri versioilla. Radalla tullaan näkemään esimerkiksi korkeakiskoisia Super Sport-malleja.

Se kuumin asia tässä kohtaa on luonnollisesti F16. Siitä on levinnyt tietoa jo Englannin julkistuksen jälkeen, mutta virallisesti ase esiteltiin nyt maaliskuun alussa IWA-messuilla Saksassa.

F16 perustuu joiltain osin F3:een, esimerkiksi lukkorungossa on paljon samaa. Aseet edustavat kuitenkin kahta eri luokkaa joten erojakin luonnollisesti on. F3 tulee olemaan malliston lippulaiva ja tarjoaa enemmän räätälöitävyyttä ja vaihtoehtoja esimerkiksi tukkien osalta.

F16 on Blaserin ratkaisu noin 3000 euron hintaluokkaan ja tällöin sen ratkaisut ovat luonnollisesti hieman yksinkertaisemmat. Lukkorunkoon on tehty joitakin muutoksia joilla on pyritty painopisteen optimointiin. Nyt kehyksen alaosa on pyöristetty. Rungon ja moloblokin uudella muotoilulla on saatu painopiste vielä 3 mm alemmaksi kuin F3:ssa. Jo F3 tunnetaan yhtenä markkinoiden tasapainoisimmista aseista. Kun hyvään tasapainoon yhdistetään kenties markkinoiden ergonomisimmat tukit, saadaan hyvin käsiin sopiva haulikko. Tätä polkua jatkaa siis myös F16.

F16 tulee markkinoille kahdella eri mallilla, eli siitä on olemassa sekä metsästysmalli, että Sporting-versio. Molemmat mallit ovat aina kaliiperia 12/76.

Isoimmat erot F3:n ja F16:n välillä tulevat laukaisukoneistosta. F3:ssa pyrittiin rakentamaan turvallisin haulikon koneisto. F16:ssa pyrkimys on luonnollisesti sama, mutta mekanismia on nyt yksinkertaistettu. Suurin käyttäjälle näkyvin ero on että F3:n lukkoaika on edelleen markkinoiden huippua, F16:n seuratessa aivan kintereillä.

Kolmas asia jossa mallisarjat eroavat toisistaan on modulaarisuus. Kun F3:ssa on ollut mahdollista vaihtaa piiput sovittamatta, F16:ssa tuotantoprosessia on suoraviivaistettu joten sen tapauksessa piiput pitää sovittaa aina erikseen.

Neljäs, jo mainittu ero, tulee vaihtoehtojen määrästä. Jos F3:ssa pystytään tekemään valintoja kaiverretun luksus-haulikon ja täysiverisen korkeakiskoisen ratahaulikon välillä, F16:n vaihtoehdot ovat rajatummat. Tukkipuut ovat vakiona luokkaa 2 ja vaihtoehtoina ovat luokat 3 ja 4. Etutukki aina English-mallinen. Muita vaihtoehtoja ei tehtaalta ole saatavissa. Perälevyn kulma on aina 84 °. 

Molempien mallien supistajat ovat lyhyttä mallia ja vakiona aseen mukana tulee kolme supistajaa, IM (3/4), M (1/2) ja IC (1/4). Aseisiin on kuitenkin lisävarusteena mahdollisuus valita useamman lisäsupistajan setit, sekä lyhyitä että pitkiä Briley-supistajia valintansa mukaan. Vaihtoehtoihin kannattaa tutustua Blaserin kotisivuilla F16 konfiguraattorin avulla. 

Metsästysmallissa on valittavissa kaksi piipun pituutta, 28 ja 30 tuumaa. Perän mitoitus on perinteinen Blaserin metsästystukki, eli perän pudotus on 38/56 mm. Vetopituus on 375 mm ja perälevynä toimii uusi rekyyliä vaimentava F16 perälevy.  Metsästysmallin erottaa parhaiten siitä että lukkorungossa olevat F16 logot ovat hopeanväriset. 

Sporting-malli noudattelee muuten samaa kaavaa kuin metsästysmalli, mutta sen takatukki on varustettu Blaser Balancer-tasapainojärjestelmällä. Painopiste on siis räätälöitävissä ampujan mieltymysten mukaan. Aseeseen on mahdollisuus hankkia myös etutukin sisään tulevat vaihdettavat piippupainot. Myös perän mitoituksessa on luonnollisesti eroa, nyt drop on vakiona 38/50 mm. Vetopituus on sama 375 mm mutta liipasin on säädettävä. Sporting-mallin lukkorungon logot ovat urheilullisen punaiset. 

Mallien perätukit voidaan asetta tilatessa valita myös ristiin, eli Game-mallin voi tilata Sporting-perällä ja toisin päin. 

Mallien suositushinnat ovat sama kuin Saksassa, eli metsästysmalli 2990 € ja sporting 3290 €.

https://vimeo.com/157128319