Ruutia ja rautaa -blogi

30.6.2017

   
   
   
   
   
   
   
 

Blaser F16 Sporting SuomiEdition

Kuten kaikki tietävät, haulikko on hyvin henkilökohtainen asia. Sen sopivuus pitää olla juuri kohdallaan sekä ampujansa ominaisuuksia että käyttötarkoitusta ajatellen. Aseen perän mitoitus, tasapaino ja kaikki muukin ergonomia aina laukaisutuntumaa myöten pitää olla kohdallaan, varsinkin kun mennään syvemmälle kilpa-ammuntaan.

Haulikkomaailmaan on myös iskostunut tiettyjä käsityksiä. Edelleen messuilla ja tapahtumissa kiertäessä kuulee ihmisten pysähtyessä esimerkiksi Blaser F3 SuperSportin kohdalle, että korkeakiskoinen haulikko on puhtaasti trap-ase. Samoin piipun mitoista on muodostunut tiettyjä standardeja. 28-tuumainen sopii puskaan, 32-tuumainen on puhdas sporting-haulikko. Naisille ja nuorille pitäisi olla 26-tuumainen, korkeintaan.

Nämä karrikoidut “standardit” helpottavat tietenkin monessa kohtaa. Niissä kuitenkin usein unohdetaan se, että jokainen haulikko on uniikki yhdistelmä pituutta, painoa ja yleistä ergonomiaa. Haulikossa pienetkin asiat vaikuttavat kokonaisuuteen. Se, miten pitkälle akselille tietty paino jakautuu on jo yksi merkittävä elementti. Se, paljonko tuota painoa kokonaisuudessaan on, on luonnollisesti aivan yhtä merkittävä asia.

Haulikon yleinen rakenne, esimerkiksi kuinka siro se on, viimeistelee kokonaisuuden. Haulikko on siis todella monitahoinen tuote.

Nyt kun Blaser F16 on ollut keskuudessamme hetken, on asetta luonnollisesti päästy testaamaan monenlaisissa tilanteissa. Palautetta on kerätty sekä messuilta että Blaser Tourin tapahtumista, kuin myös yksittäisistä koeammuntatilaisuuksista.

Kaikissa niissä on ollut aito tavoite päästä syvemmälle F16:n ominaisuuksiin, sen luonteeseen lentoonammunnan välineenä. Mikä on ollut Blaserin filosofia, kuinka se on lopulta päässyt tuotteeseen asti? Tätä olemme NorDisilla seuranneet tarkasti. Olemme halunneet olla korvat auki loppukäyttäjien suuntaan.

Tavoitehan on ollut vain yksi: Mahdollisuus tarjota Suomen  markkinoille oma, räätälöity versio F16:ta.

Kuten artikkelin alusta muistetaan, haulikko on hyvin henkilökohtainen asia jossa pienetkin yksityiskohdat voivat ratkaista. Blaser F16:n kohdalla tehtiin jo heti ensimmäisistä koeammunnoista lähtien se huomio, että sen siro ja matala lukkokehys tuo aseelle heti oman, hieman poikkeuksellisen luonteensa. Se nimittäin mahdollistaa aseen laajemman tasapainottamisen monin eri tavoin esimerkiksi piipun mittaa muuttamalla. Siro kehys jättää enemmän varaa räätälöidä haulikko muilla ominaisuuksilla. Pari tuumaa piipuissa vaikuttaa siis F16:n tasapainoon poikkeuksellisella tavalla. Mikä sitten on kenellekin se paras tasapaino, sehän on edelleen se henkilökohtainen asia.

Toinen asia joka kiinnittää F16:ta huomiota, ovat sen sirot piiput. Moni aseen ensi kertaa käteensä saanut on huomannut eron kilpailijoihin. Jopa niin että kokeilijat ovat kuvitelleet pitävänsä kädessä 28- tai 30-tuumaista asetta vaikka kädessä onkin Blaser F16 SuomiEdition 32-tuumaisilla piipuilla. Osittain tästä syystä monet ovatkin löytäneet sen swingissä käteen parhaiten sopivimman aseen hieman pidempipiippuisista versioista. 30-tuumainen piippu on monen metsästys/kiekkohaulikko-hybridiä hakevan suosikki F16-sarjasta. Kumpikin pidemmistä piipunmitoista on vain niin helppo ammuttava että ihmiset ovat todellakin omaksuneet ne jopa metsästyshaulikkoonsa.

SuomiEditionin 32-tuumaiset piiput painavat kyseisen kampanjamallin mukana tulevilla Teague extended-supistajilla noin 1500 grammaa. Teaguen supistajat painavat noin 41 grammaa kappale, joten vakiosupistajiin (22 grammaa) verrattuna aseen piipunpäähän tulee pelkästään supistajilla noin 40 grammaa lisää painoa. Noinkin merkittävässä paikassa eli piipunpäässä vaikutus aseen tasapainoon on jo huomattavissa. Siksi juuri Teaguen teräksiset supistajat ovatkin valikoituneet SuomiEditionin vakiovarusteeksi. Neljän supistajan sarja seuraa koteloineen SuomiEditionin mukana.

Vielä yksi fiksaatio, josta esimerkiksi F16:n ostajan kannattaa irtautua on ajatus siitä ettei tarvitse Sporting-mallia koska vain metsästää. Koska F16:n kohdalla kun kyse on hieman eriluonteisesta aseesta, voi sporting-versionkin aivan huoletta viedä metsään. F16-mallistossa Game- ja Sporting-mallien välinen merkittävin ero on perän pudotuksessa. Gamessa pudotusta on takana enemmän (38/56 mm), joten ase ampuu enemmän päin. Sporting-mallin pudotus on 38/50 mm joten se ampuu enemmän ylös. Tästä on tietenkin hyötyä sporting-lajeissa, mutta merkittävintä on ymmärtää millä tähtäinkuvalla itse luontaisimmin ampuu. Valinta näiden mallien välillä kannattaa tehdä sen perusteella. SuomiEditionin, kuten kaikki muutkin F16-mallit voi tarvittaessa hankkia myös Game-mallin peränpudotuksella. Tutustu Blaserin kotisivujen konfiguraattoriin ja saat parhaiten selville eri variaatiot.

Sporting-malleissa on toki Game-versioon lisänä vielä säädettävä liipasin ja tasapainotus-järjestelmä sekä takatukin että etutukin sisässä. Etutukin lisäpainot tulevat lisävarusteena myös SuomiEditionissa, mutta jo Teaguen supistajilla aseen tasapainopiste on hyvinkin juuri piipun akselien etureunassa. Perän painoja siirtämällä asetta pystyy halutessaan painottamaan lievästi takapainoiseksi jolloin piiput liikkuvat hieman herkemmin. Edelleen, makuasioita. Toisen tasapainoinen voi tuntua toisesta takapainoiselta. 

Kokonaisuudessaan F16 Sporting SuomiEdition painaa 32 tuuman piipuilla ja Teaguen supistajilla noin 3,6 kg. Kyseiseen kampanjamalliin on valikoitu sekä ulkonäön että puun tiiviyden vuoksi myös paremmat, luokan 4 tukkipuut. Tiiviimpi puu elää yleensä vähemmän kosteuden ym. Myötä joten sen painonmuutokset eri olosuhteissa ovat pienemmät. Tälläkin varmistetaan ettei aseen tasapainossa tapahdu liian isoja muutoksia.

Silloin kun ratkotaan palkinnoista ja kyse voi olla yhdestä kiekosta, silloin yksityiskohdat voivat ratkaista kaiken. Siinä filosofia jolla F16 Sporting SuomiEdition räätälöitiin meidän oloihimme sopivaksi.

Aseen kampanjahinta on 3690 €. Hintaan sisältyy luonnollisesti laukku, supistajasarja ja tietyt työkalut. Esimerkiksi piippujen avautumisjäykyyttä pystyy etutukin sisältä säätämään ja sitä varten on mukana oma kuusiokoloavaimensa.